Translate

mandag 18. mars 2013

Spisebrikker..

Siden jeg ikke har laget noe i helgen jeg kan vise dere helt ennå, så tenkte jeg at jeg kunne skrive om et tidligere prosjekt istedenfor..

Til jul lagde jeg spisebrikker i julegave til mine besteforeldre. Jeg har aldri laget spisebrikker tidligere så jeg surfet litt rundt på google og andre brikker for inspirasjon :) Det er så mye pent der ute. Til slutte falt jeg på et veldig enkelt design på bakgrunnen. En bit som var størrelsen på nesten hele spisebrikken og en litt mindre bit på høyre side. For å lage to ulike brikker hadde jeg samme bakgrunn, men varierte med motivet, og stoffet til motivet, og så brukte jeg samme stoff til lukkekanten som jeg brukte på motivet.

Siden det var julegaver valgte jeg vinter/jule-motiver og farger som passet inn i årstiden. Min bestemor er svært glad i engler, så jeg var nødt til å ha en engel på hennes. Jeg fant en fin i en gammel utgave av quiltemagasinet som jeg forstørret på kopimaskinen. Og i en annen gammel utgave av quiltemagasinet fant jeg et reinsdyr som også så veldig bra ut.

For å quilte sammen stykkene brukte jeg rette streker, men i sølvtråd for å få en fin glans. Å ellers passet det inn med at nesten alle stoffene i brikkene har noe sølv/grått i seg.

Spisebrikken til far

Spisebrikken til mor


Så det var mine første spisebrikker, og flere blir det nok etter hvert. Jeg syns det er veldig pent når folk har frihåndsquiltet på spisebrikker, så når jeg lærer meg det blir det vel flere spennende prosjekter.

I dag skal jeg lage en til pose som ei på jobben har bestilt til datteren i bursdagsgave :)


 Blogglisten
Nå har jeg registrert meg på Bloggurat også.

1 kommentar:

  1. Tusen takk for koselig kommentar hos meg! Så fine spisebrikker du har sydd!
    Du spurte meg om hva slags vatt jeg bruker når jeg syr lommebøkene fra Michelle Patterns. Jeg har prøvd meg litt fram for de engelske begrepene for ulike typer vatt skjønte jeg ikke så mye av :) Jeg har kommet fram til at volumvliselin er best å bruke. Det er en tynn vatt med limside. Jeg stryker den på bitene i hovedstoffet. Forstoffet lar jeg være som det er. Du får kjøpt slik volumvliselin i sybutikker. Stoff og Stil har også slik vliselin. Den er billig, men kjempebra. Du finner den som varenummer 9531 "volum strykeinnlegg med lim/hvit" i butikken deres. Håper dette var til hjelp.

    SvarSlett