Translate

tirsdag 20. mai 2014

Pose-pølse

Lenge før jul i fjor fikk jeg låne en "pose-pølse" hos en dame, tanken var at jeg skulle se hvordan den var laget og lage en oppskrift ut av denne. Pose-pølsen var kjøpt på et marked, og jeg vet ikke hvem som har laget den. Jeg har hittil laget to stykk, men har kun brukt basis-formen fra den jeg fikk låne, ikke kopiert designet på noen annen måte. Derfor ser jeg ikke for meg at det er et problem at jeg deler den med dere. Spesielt siden basis-formen er veldig rett frem, og jeg tror ikke jeg ville laget den så veldig annerledes hvis jeg skulle funnet på oppskriften selv :) Jeg lagde først en litt pyntet versjon med teksten Poser på, derfor tok det også litt tid. På første forsøk fant jeg også en del ting jeg ville gjøre annerledes på runde 2. Det er nok flere rekkefølger det er mulig å gjøre dette i, men jeg har beskrevet den rekkefølgen jeg selv synes var best. Andre pose-pølse ble uten applikasjon, men med et litt tykkere bomullsstoff. Denne var veldig enkel og tok bare 30-40 min å snekre sammen. Denne har jeg laget til hytta, og jeg gleder meg til å henge den opp.




Pose-pølse



1.     Klipp opp en stoffbit på 63*38 cm

2.     Ved ønske om tekst eller figurer på posepølsen må dette sys på først. Her har jeg sydd på teksten POSER. Hver bokstav er ca. 6*6 cm. Jeg har sentrert bokstavene 15,5 cm inn fra topp og bunn, og 16 cm inn fra høyre og venstre side.

3.     Merk på vrangen inn 3 cm og 13,5 cm fra begge kortsidene. Brett først kanten inn til merket på 3 cm og stryk, brett så den nye kanten inn til neste merke og stryk. Etter brettingen merket jeg også opp sporet til strikket. Merk opp både 3,5 cm og 5 cm fra kanten.

4.     Brett ut stoffet slikt at det igjen ligger flatt. Legg langsidene mot hverandre, rett mot rett, sy med en sømmonn på 1 cm.

5.     Sy deretter en sikksakksøm for å gjøre kanten pen og hindre at stoffet rakner under bruk.

6.  Sprett opp tråden i sporet til strikket, både rett-sømmen og sikksakk-sømmen. Det er også en fordel og klippe bort litt av stoffet for å lette treding av strikket.
 


















7.     Brett nå inn igjen kantene slik de brettet dem på pkt. 3 NB! Det er mulig og vente med trinn 3 til nå, men det er lettere og brette inn og få en fin jevn kant hvis man gjør det før man har et rundt design.

8.     På begge sidene av posen, sy sporet til strikket.

9.     Lag en snor som pose-pølsen skal henge i. Her kan du bruke ferdig bånd eller bruke stoffet du har til resten av pose-pølsen. Sy dette fast på innsiden av pose-pølsen, på toppen, langs den øverste av sømmene til strikk-sporet. Båndet burde være ca. 20 cm langt, slik at det blir ca. 10 cm brettet dobbelt.



10. Tre strikk inn i sporet du nå har både opp og nede. Stram det til ønsket stramhet og knyt godt.

Fest alle tråder og du er ferdig!

  




God håndarbeidsuke videre!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar