Translate

søndag 3. mars 2013

Grytekluter

Da var det blitt ei stund siden siste innlegg. Jeg skulle lage et par grytekluter forrige helg, fordi de forrige ble litt for små. Å jeg ble ferdig også :)

Oransje grytekluter versjon 2

 Jeg må innrømme at jeg ikke vet om mange som har oransje grytekluter, men jeg er et fargetema menneske. Dvs. at jeg har ulike fargertemaer i ulike rom i huset. For 6-7år siden flyttet jeg inn i min første leilighet og bestemte meg for å male kjøkkenet (da den gamle innredningen var bondeblå). Den nye fargen jeg endte på ble  lys grå. Å så fant jeg ut at oransje var fargen som passet til. Jeg fikk meg nydelige oransje blondegardiner til kjøkkenvinduet og oransje grytekluter. I tillegg vevde mamma meg en oransje og grå matte som passet fint inn. Siden da har jeg hatt oransje og grått på kjøkkenet :) Når vi flyttet inn i leiligheta her for 1 år siden gjorde vi en rask oppussing av kjøkkenet, og det endte igjen som grått. Jeg har også funnet meg oransje kjøkkentuer (stoff og stil) og kjøkkenhåndkle. Når jeg finner det i butikker (og det er ikke enkelt) har jeg også oransje oppvaskbørste. Haha, jeg vet det høres litt "over the top" ut, men når resten av kjøkkenet er grått, hvit og valnøtt så passer alle de oransje detaljene kjempebra inn. Mine første oransje grytekluter begynner forståelig nok å bli litt utvasket, så derfor driver jeg på å produserer litt nye. Mitt første forsøk gjorde jeg før jul, og de ble nokså fine, bare litt for små.

Oransje grytekluter versjon 1

Før jul hadde jeg litt dilla på grytekluter, hvorfor? Det er så superenkelt og går unna så det suser :) Grytekluter kan lages vanskelig hvis man vil, men også ekstremt enkle. Her har jeg to eksempler.

Disse gryteklutene var svært enkle. Jeg hadde et fint stoff med mønster i passe store firkanter, stoffet bare ropte etter å bli julete pyntegrytekluter :) Klippet de ut i fire deler og klippet også ut to vattbiter til foring. Å lagde en veldig enkel hempe av samme stoffet. Sydde delen sammen, og vips... De er ikke like, men fortsatt hører de sammen. En med nissetema og en med engletema.



I november lagde jeg noen litt mer avanserte grytekluter i bursdagsgave til en kollega/venninne. Disse var beig/brun for å passe inn i hennes kjøkken, og ellers litt kaffeinspirerte. Jeg kuttet til to firkanter i kaffestoffet og fire trekanter i rutestoffet. Sydde de sammen til en sirkel av stoff, som jeg så strøk som en dobbel firkant med vatt i midten og sydde igjen kantene. Her hadde jeg også en enkel hempe.

 (Beklager det dårlige bildet, men noen ganger glemmer jeg å ta ordentlige bilder før jeg gir bort gavene)

Disse siste gryteklutene ble laget fra rester til en duk jeg hadde laget som hadde samme trekant/firkantmønster, men med litt andre farger. Denne skal jeg fortelle litt mer om i morgen :)

Så der ser dere, grytekluter kan være en kjempefin plass og begynne hvis man er ny i sying. Man kan starte enkelt og avansere seg videre etter hvert.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar