Translate

onsdag 4. september 2013

Hytteoppussing: Badet

Oppussing er noe jeg synes er svært gøy, spesielt og se forskjellen mellom før og nå :)

Etter at vi begynte å dra til hytta (som samboeren min arvet rett før jul) har det skjedd mye, både ute og inne. Oppussing er ikke håndarbeid i form av strikking, sying ol. Men det er fortsatt noe der man bruker sine kreative sanser og gjør noe med hendene.

Jeg liker å bli helt ferdig med et rom før jeg legger ut før- og etterbilder. Det første rommet jeg føler meg helt klar for å vise frem er badet. Alle rom på hytta var ubehadlet tre, både tak, gulv og vegger. Foreløpig har vi kun konsentrert oss om vegger, så tak og gulv er noe vi ikke blir å se på enda. Vi synes det var greit å raskt få malt/beiset veggene, siden treverket hadde mørknet en del, og med små vinduer ble alt veldig mørkt. Samboeren har installert strøm og lys i alle rom, men dette gav fortsatt ikke de lyse lette rommene vi var ute etter. Jeg har også tatt en del flere dristige fargevalg på hytta, enn det jeg ville turt hjemme.

Så var det badet da... Jeg har alltid ønsket et "gresk" bad med den fine greske blåfargen, og det at badet hadde en blå vask var bare prikken over i'en. Veggene ble hvite og alt av møbler, samt dør og vinduer ble gresk blått.









På badet var det flere hyller, med mye ting og tang, fordi badet var brukt litt som en bod. Vi har bygd utebod i ferien, slik at nå kunne badet bli et bad. Denne hyllen valgte jeg å beholde, fordi jeg ønsket å gjøre den om til et skap.










Over vasken hang et gammelt speilskap, men det var fjernet før fotograferingen.



Her er vinduet, som enda ikke har fått gardiner, men de kommer...

Å på venstre side kan man skimte en del av hylleseksjonen som var fra tak til gulv på den ene veggen.





Oppussingen er gjort over tid, men tror jeg til sammen har brukt kanskje en dag, eller litt mer pga. skapet jeg lagde og utfordringer med å få dette bent.




På veggen rett frem var den store hylleseksjonen, denne er nå satt ut i boden. På denne veldig tomme overflaten skal det komme et veldig pent bilde etter hvert.

Hyllen til dopapiret var en hylle som ble funnet en annen plass i hytta, der den ikke passet lengre. Så da ble den malt og brukt på badet.

Totalt sett har veldig mange av de fine tremøblene, små og store, blitt gjenbrukt en eller annen plass på hytta, hvis de ikke passet på sin gamle plass.






Her har jeg satt på en bunnlist langs gulvet. Deretter har jeg saget ut to skapdører fra en hobbyplate. Inni skapet er det en magnetholder i midten som holder dørene på plass når de er lukket. Jeg kjøpte treknotter til håndtak, og malte til slutt alt blått.
(malingen er litt skjoldet på bildet fordi den ikke er tørr når det var tatt)





Speilet og hyllen er funnet på hytta og malt blått. Jeg likte veldig godt hvordan utskjæringene på speilet ble med farge. Mønsteret kom mer frem.

Så det var altså badet, nesten ferdig, mangler kun en gardin til vinduet og et bilde på veggen :)



Mer oppussnings-innlegg kommer etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar