Translate

onsdag 20. februar 2013

Veggbildet for den reiselystne

Mitt andre syprosjekt var en ide som bare dukket frem i hodet mitt og jeg vet ikke hvor den kom fra. Det er vel gjerne det ideer er, tanker som kommer fra ingesteds fra :) Denne ideen kom i forbindelse med min lillebrors 20'årsdag. Jeg måtte jo lage han noe, men hva lager man til en som blir 20år, som ikke er kjedelig, men fortsatt hjemmelaget... Det var da ideen kom, når jeg satt rundt kjøkkenbordet hjemme hos mamma så dukket den bare opp. Min lillebror hadde akkurat flyttet inn i egen leilighet og hadde ikke fått opp så mye på veggene ennå, så da var veggbilde tingen, men hva var den store ideen..

Veggbildet skulle inneholder figurer fra verden rundt. Min bror er nemlig også glad i å reise. New York var jo et must.. Å den store Jesus-statuen i Rio de Janeiro. Kanskje en pyramide?

Hvordan syr man New York?

Jeg startet med å finne ut hvilke farger jeg skulle bruke, og så bestilte jeg to meter av hver farge fra Stoff og Stil. Jeg laget en bakgrunn med utseende av en mursteinsvegg. veggen skulle vært mye større, men jeg hadde glemt et av bestemors visdomsråd.. Baksiden og fyllet skal alltid klippes større enn forsiden slik at det er plass til litt forskyvninger under syingen. Det gjorde ikke jeg, slik at jeg måtte kutte noen gode cm. I ettertid var det hell i uhell, da jeg kunne kutte litt ned på antall figurer i bildet og den ferdig tegnede mursteinsbiten fikk jeg bruk for 7 mnd senere :p

  • For å finne aktuelle figurer satt jeg i lang tid å søkte på google bilder for finne de som var enkle å sy, men fortsatt hadde egnede motiver. Jeg hadde plukket ut ganske mange, men kuttet noen da bildeplassen ble for liten.
  • Jeg skrev ut figurene og plasserte de rundt på bildet til jeg ble fornøyd med resultatet. New York måtte skrives ut på tre A4 ark og teipes sammen.
  • For å feste stoff-figurene måtte jeg bruke vlisofix, som måtte klippes ut speilvendt. Jeg overførte New York til bakepapir (enklere å tegne gjennom), og så til vlisofix. Så strøk jeg vlisofixen på stoffet og klippet det ut. Siste trinnet før syingen var å stryke stoffet på bakgrunnen.
  • Jeg startet med å sy rundt New York, og så tok jeg de andre figurene i tur og orden. For å sy rundt alle kringler og kroker måtte jeg flere plasser sy et sting, løfte trykkfoten, flytte stoffet en millimeter og sy et sting til. De fleste plasser klarte jeg følge kantene nøyaktig.

  New York

  TV-tårnet i Berlin, Tower Bridge og Big Ben i London, En pagoda fra Kina, Eiffeltårnet i Paris og Akropolis i Athen.


 Jesus i Rio de Janeiro.

 

Det ferdige bildet :) 


 Opphenget er laget fra en kjetting, gjengestang og mutrer, alt kjøpt på Biltema. Det ble litt skrukkete, men jevner seg ut etter hvert som det henger, og så var det jo mitt første ordentlige prosjekt alen.

Jeg kan jo nevne at bursdagsbarnet var fornøyd med gaven og da er jo alt vel... :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar