Translate

mandag 18. februar 2013

En håndarbeiders beste venner :)

Alle som driver på med håndarbeid har noen ting de ikke klarer seg uten, eller i hvertfall noen ting som er et stort pluss for vellykkede prosjekter :)

Symaskinen er jo selvfølgelig mitt viktigste hjelpemiddel. Min lille venn heter Brother DS-120. Det er ikke snakk om noe avansert maskineri, men akkurat det jeg trengte i starten (og fortsatt er evig fornøyd med). Den har med en lettfattelig bruksanvisning på norsk. Jeg har prøvd meg frem og lært meg nye funksjoner etter behov. Å det finnes mange gode instruksjoner, både i video og skriftlig på "o store internett".

Internett er faktisk også noe jeg ser på som et supert hjelpemiddel i håndarbeidskroken. Når jeg skulle lage en vårduk så gikk jeg på google å søte på "duk, vår, quilt". Ikke fordi jeg ville ha en oppskrift, men fordi jeg trengte ide'er og inspirasjon. Akkurat slik jeg en dag håper andre kan få inspirasjon fra mine bilder. Å den gangen jeg skulle applikere et skyline-bilde av New-York så hadde jeg ikke klart meg uten internett.

En annen plass jeg finner figurer til applikasjon er i Microsoft Word. Et undervurdert program i syverden tror jeg :) I tillegg er også word og paint fine programmer til å forstørre scannede bilder, som når jeg hadde en liten engel i et blad, men trengte den litt større til spisebrikken. Alle dere andre som syr, hvordan gjør dere dette? Forstørrer dere for hånd?

Mitt andre "must have" er strykejernet. Jeg hadde et enkelt phillips strykejern, men syns aldri jeg fikk bort de største brettene. Jeg har nettopp investert i ett nytt racerstrykejern, i hvertfall minner det meg litt om en sportsbil :p Det nye strykejernet er så sterkt at jeg må slå av panelovnen når jeg skal stryke, men det er et fantastisk vidunder. http://www.philips.no/c/strykejern/powerlife-2200-w-35-g-min-damp-110-g-dampstot-gc2965_02/prd/ Til de vanlige bomullsstoffene setter jeg strykejernet på full styrke og damp. Så sprayer jeg litt vann på fra tuten av jernet og stryker raskt over det. Null, niks, ferdig! Til strykejernet lønner det seg å ha et strykebord, men hvis man har plassproblemer finnes det strykeunderlag man legger på bordet.
 
Så har jeg et lite hjelpemiddel jeg ikke kunne klart meg uten, målebåndet. Det har cm på den ene siden og inch på den andre. Jeg har fått det hos bestemor i et type "smykke" med nålepute på. Nåler er selvfølgelig også en stor fordel under sying, spesielt disse tynne med flate hoder som kan ligge tett inntill stoffet.

Kuttematta, linjalen som følger med og kniven har jeg heller ikke klart meg uten. For å lage fine prosjekter lønner det seg at det du kutter til er bent. De fleste prosjekter jeg har slitt med er nok pga. skjevhet. Enten for at stoffet ikke var rett, fordi kantene ikke var rett eller fordi linjalen glapp. I julegave fikk jeg derfor en "in-between gripper". Da er det lettere å holde linjalen ben.

For organiseringens skyld har jeg en spoleboks og en trådsnelleboks. Vlisofix er et hjelpemiddel som gjør applikasjon enklere og sørger for at det du skal applikere på sitter fast imens du syr. Å så trenger man stoff til å sy med og vatt til midten. Jeg starter selvfølgelig ikke med alle disse tingene fra dag 1, men etter hvert som jeg har sydd har jeg sett bruk for flere hjelpemidler, og stoffkartoteket mitt har økt betraktelig. Hvis du kjenner noen andre som syr kan man ha byttehandler der man gir ulike biter til hverandre, eller deler av store stoffer slik at man får litt begge to. På stoffogstil kan man kjøpe stoff metervis, kanskje en halv meter hver er en god deal :)

Trikset er å aldri kaste noe stoff, uansett hvor liten bit du har igjen etter ett prosjekt. Jeg har en bunke med små restbiter som er veldig grei å bruke for å teste ulike sting ol.

 Det er flere som er så heldige at de har sitt eget hobbyrom eller hobbykrok i huset. Jeg har drømt om eget hobbyrom i flere år, og for 1 1/2år siden ble drømmen realisert. Mitt hobbyrom er hele 12kvadrat og fullpakket med hobbysaker, litt datarom/kontor og min andre glede etter håndarbeid, bøker...

Hvordan går man frem for å organisere et godt hobbyrom? I starten gjorde jeg noen feil i hvertfall. Når vi flyttet inn var jeg i veldig hastverk for å ordne hobbyrommet. Ikke nok med at det er hobbyrommet mitt, men etter tre år på bioingeniørutdanninga hadde jeg også en del permer og fagbøker, og jeg liker ikke kaste/selge slike ting. Jeg fikk en gammel benkeplate hos besteforeldrene mine, kuttet til i ønsket lengde. Så kjøpte vi skinner og hyller på biltema og festet det der jeg ville ha det. Trodde jeg hadde tenkt gjennom hvordan ting skulle være, men jeg hadde jo ikke begynt å sy ennå. Så kom symaskin og jeg kjøpte meg et til arbeidsbord, og nå var rommet stappet fullt av møbler på en upraktisk måte.
For 1mnd siden skulle vi bytte bort det gamle teppegulvet til et laminatgulv, og da passet det fint å gjøre om hele rommet. På runde to ble alt så mye bedre. Det viktige med et hobbyrom er jo at du skal bli inspirert, og mine hvite vegger satte ikke mye inspirasjon i meg. Så her følger noen bilder av mitt nye inspirerende hobbyrom :)


Arbeidsbordet mitt er passe stort til sitt bruk, i hvertfall hvis jeg dytter tastaturet og musen unna.
Vegghyllene mine er nå plassert på en plass som ikke ville vært brukt til så mye annet. Her er alt som ikke er direkte relatert til håndarbeid :)















Jeg har to reoler til oppebevaring av bl.a garn, stoff, håndarbeidsbøker osv. Her er garnet sortert etter tykkelse og stoffbitene grovsortert etter størrelse/farge


Da håper jeg alle og en hver fikk noen tips til hva de trenger til sin hobbykrok. Er det noe dere andre har som dere synes er et "must have"?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar