Translate

fredag 22. februar 2013

Duker i firkanter..

Tenkte jeg skulle ta for meg to ulike prosjekter i dag, en sommerduk og en høstduk :) Sommerduken ble laget til min bestemors bursdag i juni og høstduken ble laget til mammas bursdag i august.

Sommerduken var meget spesiell for meg fordi det var det første jeg sydde til min bestemor etter at hun hadde lært meg å sy. Slike gaver er spesielle på flere måter, ikke bare at det er en håndlaget gave, men jeg ville også at den skulle bli virkelig fin for å vise at dette er noe jeg kan lage fordi du har lært meg det... Noen som skjønner? Siden mor hadde bursdag på sommeren fant jeg ut at den måtte være års-tidsinspirert. For å finne inspirasjon startet jeg som vanlig med google og fikk se noen fine sommerduker med blomster i, og fant ut at det måtte til.

Bestemte at bakgrunnen skulle bestå av ulike firkanter satt sammen. Jeg hadde en bunke med stoffbiter på 25x25cm som je g hadde fått av min svigermor, disse var alle i ulike farger, men alle lyse og sommerlige. Jeg valgte ut 7 ulike farger/mønstre og klippet de i biter på 6x6cm slik at jeg fikk mange små ruter. Så puslet jeg de sammen utover kjøkkenbordet til de passet sammen, uten at jeg fikk for mange med lik farge ved siden av hverandre, og ingen med samme mønster kant-i-kant. Jeg sydde først alle bitene i hver lange strimmel sammen, deretter de lange strimlene sammen. Jeg fikk noen små skjevheter underveis pga. dårlig klipping, men klarte å rette det opp ganske greit. Syns det var vanskelig å finne ut hvordan jeg skulle quilte delene sammen, men fant ut at ujevne bølger var det enkleste, med en tråd som ikke skilte seg for mye ut. Jeg fant malen til blomsten på internett og lagde den i ulike størrelse, plasserte de rundt på duken til jeg fant noe som så ut som en bra match. Kjøpte et lyst rosa stoff med prikker  på Symaskinbutikken, var det ikke sommerskjønt?

En lys duk med sommerfarger gjør seg på bordet når sola skinner :)



Bestemor ble veldig glad for sommerduken sin, og mamma likte den også, men hun ønsket seg en høstduk til sin bursdag :)

Jeg må innrømme at jeg alltid, nesten uten unntak er sent ute med mine prosjekter. Mange ganger vet jeg hva jeg skal lage, og når jeg begynner så storkoser jeg meg, men alikavel så sliter jeg alltid med å starte med noe nytt. Spesielt hvis jeg harr hatt noen uker pauser mellom syingen. Det beste hadde vært hvis jeg faktisk hver uke sydde på noe, men lange arbeidsdager og andre fritids-sysler gjør det litt vanskelig. Så derfor starter jeg ofte med et bestemt prosjekt i siste liten.. Da mammas bursdag nærmet seg var vi på sommerferie i Hellas rett før. Istedenfor at jeg begynte med duken før jeg dro, så fant jeg ut at jeg hadde god tid når vi kom hjem. På grunn av litt flyforsinkelser var vi veldig slitne når vi kom hjem, 14 timer etter skjema, så syinga gikk naturligvist tregt.

Jeg brukte nesten tre dager (ikke hele dager) på høstduken, som også besto av firkanter. Her hadde jeg kjøpt fire ulike grunnfarger (to brune og to grønne) til firkantene, slik at jeg kunne ha større firkanter, og en lys oransje farge til applikasjon og kanten rundt. Denne gangen la jeg firkantene i et bestemt mønster, og pga. at de var større ble det også mindre feil når jeg sydde de sammen. Igjen slet jeg litt med quiltingen, men det ble på nytt de enkle bølgene. Så klippet jeg ut høstblad av det oransje stoffet og applikerte de på med gul tråd (samme som quiltingen). Duken skal forestille bakken på høsten med løvene som har startet og falle ned fra trærne :)


Mamma ble også fornøyd med gaven sin, så det vil jeg kalle for suksess. Som dere sikkert har skjønt til nå, så lager jeg mest ting til andre enn meg selv. Spesielt når det gjelder mamma og bestemor liker jeg å gi bort hjemmelagde gaver. Grunnen til dette er rett og slett fordi de gjør akkurat det samme. Jeg har nesten aldri sett mamma eller mor lage seg selv noe som helst. De lager å gir bort gaver til alle andre, men ingen ting til seg selv. På samme måte lager jeg sjelden ting til meg selv, men lager noe til dem. Jeg får derimot nesten bestandig hjemmelagde gaver fra dem. Slik sikrer vi at alle får gleden av hjemmelagde gaver :)


Lager du mye ting til deg selv? Eller blir det mest til andre?


I morgen skal jeg lage meg selv et par nye grytekluter til kjøkkenet :) Rett og slett fordi det trengs! Å mitt neste store prosjekt blir å lære meg frihåndsquilting, da jeg fikk quiltefot fra min lillebror i julegave.

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar