Translate

søndag 17. februar 2013

Hvorfor blogge?

Jeg har vurdert dette med blogging lenge. Frem og tilbake, skal, skal ikke.. Selv leser jeg ikke så mange blogger, er i hvertfall ikke en fast leser. Når jeg leser blogger er det for å hente inspirasjon fra andre. Derfor blir det ofte matblogger, spesielt lavkarbo og annen mat fra grunnen av. Jeg er ikke interessert i prate og belære folk om kosthold, eller å bli kritisert og belært fra andre. Jeg spiser det jeg liker, og så kan andre spise det de liker. Derfor har jeg heller ingen interesse av å starte noen kostholdsblogg. Det kan godt hende det dukker opp en og annen matrett, men da er det bare fordi jeg var spesielt fornøyd med dagens matrett :) Ofte vil det heller bli linker til andres blogger, fordi jeg ønsker og spre gode oppskrifter slik at alle kan prøve..

Siden en kostholdsblogg er uaktuelt, hva blogger jeg om da... Joda, min største interesse, håndarbeid, i alle former og farger! Jeg strikker i perioder mye, har alltid et prosjekt liggende. Hekling er også noe jeg trives med, og jeg synes det er enklere å dikte opp egne oppskrifter med hekling. Dessverre sliter jeg en del med armer og rygg, og ofte blir både strikking og hekling litt vanskelig i lengden. For 1 1/2 år siden fikk jeg meg derimot en symaskin. Hadde ikke sydd noe spesielt siden ungdomsskolen og ville nok ikke vurdert det noe heller. Jeg og samboern flyttet inn i vår egen leilighet og jeg skrøt mye av at jeg skulle sy meg gardiner. Joda store planer hadde jeg, men ingen symaskin.. Tenkte jeg skulle låne mamma sin, men det skjedde liksom ikke. Mamma hadde tatt notis av mine planer, slik at hun fant ut at symaskin var en god bursdagsgave. Tro hvor overrasket jeg var når jeg åpnet den pakken ja. Symaskin ble stående i sin egen koffert lenge. Så i november lagde jeg meg ei nålpute og ei til ei venninne i bursdagsgave. Ikke så veldig mye å skryte av altså...

Jeg har ei fantstisk mamma, som selv er en stor håndarbeidsentusiast. Hun kan lage de mest utrulige ting. Å hvor arvet hun det fra, joda det var bestemor. Min bestemor har utrulige evner når det gjelder håndarbeid. Jeg er sikker på at hun kan alt hun bare vil kunne når det gjelder slikt. Mor lærte seg for mange år siden quilting og applikasjon, og sa en gang at det ville hun lære bort til meg. Når jeg ser hennes verk tenker jeg bestandig, dette klarer jeg aldri.. Den evige pessimist altså. Så kom mamma med julegaveønske, en duk. Hun krevde ikke at jeg skulle lage henne en, men tenkte vel mer at jeg skulle kjøpe en fra en av de tusen julemessene. Jeg elsker å lage ting til andre mennesker, å fant ut at denne måtte jeg lage selv. Mor var bekymret, jeg måtte vente til hun kunne komme å hjelpe meg, å forklare over telefonen gikk jo ikke. Mor tok den årlige byturen før jul og vi fikk tid til en ettermiddag/kveld sammen. Jeg hadde allerede kjøpt noen stoffbiter og fått noe tidligere av mor. Hun lagde nesten hele duken selv, men fikk vist meg ulike teknikker og jeg fikk avslutte prosjektet selv.
Så her er altså resultatet av mitt første "store" syprosjekt.


Etter dette lot jeg symaskinen stå i 2 måneder men så tok det av...

Å det er altså slike ting jeg skal blogge om, men hvorfor? Grunnen til at jeg leser blogger er å hente inspirasjon fra andres ide'er. Så da tenkte jeg at hvis jeg blogger om alle mine små prosjekter, kanskje noen kan hente litt insprasjon fra meg :)

De som kjenner meg privat vet at jeg er enormt flink til å skravle, og som eventuelle lesere allerede har skjønt, så er jeg like flink til å spore av når jeg skriver...

Ha en toppers søndag!

1 kommentar:

  1. Flott blogg - og denne duken elsker jeg :) Ikke bare fordi den er nydelig, men spesielt fordi den er produsert av deg og mamma <3

    SvarSlett