Translate

søndag 5. oktober 2014

Strikkepose av lin

Nå er det lenge siden jeg har blogget, og det kommer av at det faktisk heller ikke har vært så mye sying. Jeg begynte å ta opp lesing igjen, noe jeg gjorde masse av da jeg var yngre, men i de siste årene har jeg lest kun i litt lengre ferier (1-2 bøker i året). Når jeg leser fordyper jeg med fullt og helt i boken og leser den gjerne på alt fra 1-3 døgn, avhengig av hvor mye annet jeg mååå gjøre i tillegg :) I sommer tok jeg opp lesingen for alvor og det ble derfor ikke mye tid til sying, eller så mye annet heller. Jeg må jo jobbe, spise og trene litt, men bortsett fra det så er hodet fordypet i boka. Etter å ha skummet meg igjennom 15 bøker jeg har lest tidligere har jeg også lest 7 nye bøker på ca. 400-700 sider... Når jeg driver på med noe jeg liker blir jeg veldig raskt hektet, og så må jeg ta en pause når det blir for meget. Så nå var det på tide å legge bort bøkene ei stund og kose meg med symaskinen igjen. Det var godt å ha en pause fra syingen også, men det er morsomt å starte opp igjen. Jeg har utført noen sy-prosjekter innimellom lesningen også, og nå tenkte jeg at jeg skulle vise frem et lite prosjekt jeg lagde i august.

I vår så jeg nemlig at min mamma satt å strikket en genser, og garnet hadde hun samlet i esken hun fikk det i. Denne esken tok hun altså med rundt om kring når hun strikket. Jeg tenkte at det hadde sikkert vært finere og enklere å ha garnet i en pose, så når bursdagen kom hadde jeg gaveideen klar. Mammas favorittfarger er rosa og turkis, men jeg hadde lite turkis i stoffsamlingen, så jeg gikk for rosa og grønt.

Make it up as you go along.....

Jeg brukte basisoppskriften på linposer som jeg har brukt tidligere (fra Timotei) men tilpasset den etter et bilde jeg hadde i hodet av hvordan jeg ville det skulle se ut. Jeg kombinerte 6 kvadrater i en rekke på hver side, men det var en stund siden jeg hadde tegnet opp mønster selv, og bommet derfor på sømmonen. Det var ikke før alle kvadratene var montert sammen at jeg innså at jeg ikke hadde lagt til en sømmon på 2 cm, men kun på 1 cm. Da var min rekke med kvadrater betraktelig mye kortere enn den skulle være, slik at da posen kom til å bli for kort. Derfor improviserte jeg litt og la til en bord på toppen av et annet rosa stoff som matchet. Å istedenfor å lage snorer av bomullsstoff fant jeg et fint rosa silkebånd i bånd-skuffen min som passet fint.

Inni linposen lagde jeg en lomme der det var plass til rundpinner i den ene lommen og et sett med 5 strømpepinner i den andre lommen. Da passer posen fint til ei som blant annet strikker mange gensere.






Nå skal jeg prøve å komme med fortløpende oppdateringer over de andre syprosjektene som har sett dagens lys siden august :)



God håndarbeidsuke!




Solnedgang, Hamn I Senja, september 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar