Translate

onsdag 18. november 2015

Lappeteppe

Ting tar tid.... Ihvertfall blogginnlegg, som er på nederste prioritet i livet :p Nå har jeg nok å blogge om da, for tiden har jo ikke stått sille siden mai :)

Første innlegg handler om årets største, og nesten eneste syprosjekt, lappeteppet til Matilde. Min kjære guddatter som har bursdag i mars, sa så pent i juni; Silje, tror du bursdagsgaven min blir ferdig før vi drar på ferie... Det ble desverre ikke slikt da, teppet ble levert i september. Kan ihvertfall si at tolmodighet er en dyd som min guddatter absolutt har!

Ideen til lappeteppet kom for godt over to år siden, siden det har jeg kjøpt inn stoff mange ganger, men alltid endt opp med å bruke det på noe annet. Når jeg bestemte meg for det endelige designet kjøpte jeg inn alt jeg trengte og øremerket det til prosjektet. Alle deler av teppet er vasket på forhånd pga. ulik krymping. Jeg kjøpte også en fin kvadratisk kuttelinjal til å kutte ruter i lik størrelse. Første del var altså å kutte opp alle rutene. Deretter ordnet jeg bokstaver og blomster som jeg applikerte på de korrekte rutene. Så sydde jeg rutene sammen til lange remser, og remsene sammen til et stort teppe. Lilla fleece ble lagt nederst, allergivennlig ullfor i midten og teppet øverst. Så quiltet jeg i sømmene mellom alle rutene, her var det viktig at alt var godt festet sammen. Etter quiltingen sydde jeg sikksakk rundt hele kanten for å holde alt på plass, før jeg sydde et silkebånd rundt for å lukke teppet.

Desverre ble ikke alle bildene like bra, men det viser vel resultatet greit.




Å det beste var jo at gojenta blei glad for gaven :)



God håndarbeidsuke videre!

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar