Translate

torsdag 8. mai 2014

Hytteoppussing: Stuen

Da var jeg langt på overtid med mitt neste hytte-oppussings-innlegg :) Nå skal jeg vise litt fra stuen, som for det meste ble ferdig oppusset i fjor høst. Det eneste som manglet i stuen var gardinene, og nå er de endelig på plass.

I stuen er det en fin hvit peis med naturstein i, og denne minner meg veldig mye om hellas. Derfor har vi valgt og bruke mye lyseblått og havblått i hele hytten. Så for meg er hytten en blanding av Hellas og Norge :)

Alt av hytte-oppussing har handlet om og få inn mer lys, uten å måtte lage større vinduer eller miste hyttefølelsen. Vi har tatt ned en liten skillevegg som var bygget på baksiden av en veggseksjon. Dette åpnet opp stua og kjøkkenet og gav litt mer lys til hele hytta. Alle vegger er beiset med en lys beis for å få lysere vegger, men ikke ødelegge det fine trepanelet. Alle vinduskarmer og dører er malt i en fin brunfarge. Dette var et kjempe pirkearbeid, da det er gamle sprossevinduer som måtte åpnes i midten og male sprossene der de var. Jeg brukte en liten fin pensel og tok et vindu av gangen, og litt om litt ble jeg ferdig. Treverket var veldig klar for litt maling og det kom frem mønster i noen av vinduene som ikke hadde vistes tidligere. Vi har ikke gjort noe med gulvet eller taket ennå, men det blir vel noen endringer med årene.

Ellers har vi kjøpt ny brukt sofa, jeg har laget en hylleseksjon og et høytalerstativ i tre. Å så har jeg endret et vitrineskap fra hjørneskap til et mindre veggskap. Disse møblene har jeg skrevet om tidligere. Så toppen på verket var altså mine nye gardiner, disse er laget av lyseblått linstoff. Grunnen til at jeg har brukt veldig lang tid på gardinene er nemlig det at lin er virkelig ikke enkelt å sy med, eller i hvertfall å kutte til. Hver gang jeg trodde jeg hadde kuttet rett var det skjevt, men jeg ble fornøyd til slutt :)

Den fine peisen og murveggen som oppussingen av resten av hytta er inspirert fra.

Øverst venstre viser skilleveggen og litt av stuen før riving. Øverst til høyre er samboern midt i beisingen, etter at skilleveggen er fjernet. Nederst er vinduet etter at gardinene kom på plass.
På venstre side er spisebordkroken før oppussing, og til høyre er slik det ble med gardiner.

Øverst til venstre er sofakroken før oppussing, til høyre er sofakroken etter oppussing og nederst er gardinene endelig kommet på plass.


Til venstre er den ene kroken i stuen før oppussingen og her ser dere hjørne-vitrineskapet. Til høyre er samme kroken etter oppussinga med noen nye hjemmesnekkrede møbler.


Hyttestua er liten, men akkurat passe til to stykk og her trives vi godt. Vi ser sjelden på tv, da vi ikke har antenne, men det blir en sjelden gang en dvd-film. Derimot hører vi mye på musikk, både ute og inne. Siden vi ikke kan ha så mye lyd hjemme er hytta en fin plass og skru litt opp. Dette er for meg en av gledene med hyttelivet. Man er fri til å gjøre hva man vil, når man vil, både ute og inne. Bedre enn det blir det ikke!

Neste hytte-oppussing-innlegg blir kjøkkenet, og det kommer nok i løpet av sommeren.


God håndarbeidsuke videre!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar