Translate

onsdag 11. september 2013

Strandveske med tilbehør

I mai lagde jeg en strandveske med matchende clutchveske, og når jeg var ferdig med strandvesken sa jeg; aldri mer! Dette gjør jeg aldri igjen... Så gikk det 2 minutter at jeg hadde postet innlegg på bloggen, det var mamma, og sån ville hun også ha... :-p Jaja, tenkte jeg, hva gjør man ikke for sine nærmeste :)

Jeg rakk ikke lage noe før hun dro til Hellas i sommer, men jeg bestemte at det heller fikk bli bursdagsgaven, og så kunne hun ha den klar til neste års Hellasreise. Bursdagen kom, og gikk, men kun to uker på overtid kun jeg endelig overrekke gaven. Stoffet hadde jeg kjøpt allerede i juni, men har ikke hatt tid for å gjøre noe med gaven før nå. Å etter at jeg var ferdig denne gange sier jeg bare igjen, dette gjør jeg aldri på nytt!

Problemet er ikke at bagen er vanskelig å lage, for den er egentlig svært enkel, men problemet er stoffet jeg lager den av. Jeg bruker PVC stoff, som man bruker til voksduker. Dette er litt tykt og vanskelig å jobbe med, og så er det selvfølgelig noen ganger litt tungt å vrenge på. Alle som syr er klar over at alt man klipper til av stoffer burde strykes først, slik at kuttene ikke blir skjeve. Men det er ikke helt enkelt å stryke en voksduk.. Å når oppskriften anbefaler en fyllvatt man stryker på så blir det enda verre. Det er ikke umulig, bare vanskelig. Holder man for lenge, eller har jernet for varm, så går det raskt galt. Voksen smelter ikke, men den strekker seg litt, slik at den ikke er ben lenger.

Det jeg også ser er at på sånne ting som clutchvesken, som brukes mye, så blir stoffet raskt slitt. Min egen clutchveske har jeg jo brukt hver dag siden mai, og den har fått en god del hakk i seg. Derfor synes jeg det er greit å bruke voksduken til ting man ikke bruker hver dag, da holder det litt lenger. Jeg lagde meg toalettmappe på samme tidspunkt, og den er helt fin i stoffet, selv om den er mye brukt.

Siden dette var andre gangen jeg lagde strandvesken så er jeg blitt litt klokere. Oppskriften er jo på engelsk, og det er ikke alt av handarbeidsengelsken jeg er like kjent med. Denne gangen forstå jeg oppskriften 100 %, og kunne derfor lage mine egne vrier. Mammas strandveske ble litt mindre enn min, rett og slett fordi jeg synes min ble for stor. Å så lagde jeg en smalere skulderreim på denne siste, fordi jeg rett og slett synes min var for bred. Tidsmessig gikk alt ganske fint også. Brukte to kvelder på å få kuttet til alle deler og feste for. Syingen ble unnagjort på en søndag med effektiv jobbing. Samme dag lagde jeg også en matchende clutchveske og kortmappe. Både i strandvesken og kortmappen har jeg brukt en tynn spisebrikke av plast stil avstiving. Var så heldig at jeg fant på Nille til kun 5,- på tilbud. Selv om det å sy med PVC var et herk fortsatt, så ble jeg veldig fornøyd med resultatet.

Tenkte jeg skulle vise dere et bilde av hvorfor strandveske med avstivet bunn kan være en utfordring for symaskinen, og meg...
 Her er altså bunnen helt stiv, slik at vesken og halve symaskinen må være utenfor bordkanten for at jeg skal kunne sy rundt toppen :)





Hvis jeg noen ganger vurderer å lage dette igjen skal jeg se om jeg kan bruke slik voksdukstoff som er mykere. Det finnes ikke i like mange fine farger, men er i hverfall lettere å jobbe med. Kan evt. ha ensfarget av det lettere stoffet og applikere på litt kule figurer i fint og litt tykkere PVC stoff.

Hvis noen andre vil prøve seg finnes oppskriften her, jeg har brukt den som hun kaller for large bag. Si ifra hvis dere ønsker de målene jeg brukte som gjorde denne strandvesken mindre.


God håndarbeidsuke!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar